Als eigenaar van een tweede woning zul je waarschijnlijk meerdere keren een (korte) vakantie doorbrengen in je eigen stulpje. Voor veel mensen geeft dit het ultieme gevoel van vrijheid en het is natuurlijk ook best luxe als je de beschikking hebt over je eigen “weekendhuis”.
Toch is het zo dat bij veel mensen na enige tijd het gevoel gaat overheersen dat het tweede huis wel heel vaak ongebruikt staat. Het is dan te overwegen om je recreatiewoning te gaan verhuren op de momenten dat je er toch geen persoonlijk genot uit gaat halen.
Om je zomerhuis optimaal te verhuren is het belangrijk om uitgaven en inkomsten goed in de gaten te houden. Maar voor een goede verhuurbaarheid moet je wel via meerdere kanalen kenbaar maken dat jouw vakantiehuis te boeken is. Stel hiervoor je eigen marketingmix samen. Hieronder enkele suggesties waarmee je de verhuurbaarheid van je tweede woning kunt bevorderen.
Dit is zeker aan te raden, door het laten maken van een specifieke website die enkel en alleen gewijd is aan jouw recreatiehuis, kun je de sterke kanten ervan optimaal belichten. Tip is wel om niet te veel informatie te geven, alleen de relevante over accommodatie en omgeving. Het fotomateriaal is erg belangrijk en spendeer hier dan ook de nodige tijd aan en wees kritisch op het resultaat. Als de foto’s niet aanspreken is de potentiële huurder binnen enkele seconden van je website vertrokken.
Je hebt nu een eigen site maar vooral in het begin zul je geen of weinig bezoekers trekken. Hoe moet je digitale portaal onder de aandacht brengen van de juiste doelgroep. Adverteer op een vakantiewoning website. Vermeldt in de advertentie natuurlijk ook de link naar je eigen website. Als er op het adverteerplatform interesse is in de advertentie die je hebt geplaatst dan is de kans groot dat ze doorklikken naar je persoonlijke website. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze middels de vakantiewoningen site contact leggen.
Hoe dan ook over het algemeen is het verstandig om je vakantiehuis te huur aan te bieden op een bekende website een goede stap.
Vooral als beginnende verhuurder is het uitermate belangrijk om attentiewaarde te geven aan je vakantiehuisje. Overweeg dan ook eens om een advertentie te zetten in een (regionaal of landelijk) dagblad of kies voor een gericht blad die zich richt op jouw doelgroep.
Nadeel van de geschreven media is wel dat de adverteertarieven vaak niet al te goedkoop zijn. Denk er van te voren dan ook goed over of je en zo ja wat voor budget je hiervoor ter beschikking wilt stellen.
Veel mensen hebben tegenwoordig een Facebook of Twitter dan wel Google+ account. Dit is een prima instrument om je vakantiewoning te promoten onder potentiële huurders. Je kunt via tekst en fotomateriaal stapsgewijs meer informatie geven over de mogelijkheden hoe en tegen welke tarieven je vakantiewoning te huren is.
Ook kun je acties houden om mensen te “triggeren” een “vind ik leuk” of een “retweet” aan je actiebericht mee te geven. Hierdoor trekt je account meer publiek en verhoogt dit dus weer de attentiewaarde van je social media gebeuren.
Kortom denk er goed over na hoe je vakantiehuis het beste te verhuren. Inkomsten en uitgaven moet je altijd monitoren en stel dus vooral je eigen ideale marketingmix samen om dit doel te bereiken.
Het einddoel moet zijn om met je vakantiehuis extra geld te genereren. Maar doe dit wel door de huurder een goed product te bieden. Mond op mond reclame speelt nog steeds een belangrijke rol en een tevreden huurder kan een terugkerende huurder worden.