Regelmatig ontvang ik vragen van potentiële kopers van een Spaanse woning over collega-makelaars. Men wil dan weten of ik een bepaald kantoor ken, of ze daar zonder problemen zaken mee zouden kunnen doen en of ik hen wil begeleiden bij de aankoop van hun woning in Spanje. De twee meest voorkomende vragen komen voort uit (1) service “…ik heb deze woning bij makelaar X op Internet gezien, maar na mijn aanvraag voor meer informatie krijg ik geen reactie…” en (2) website “…kent u makelaar Y, want op zijn website kan ik nergens een adres of telefoonnummer vinden…” De meeste mensen oriënteren zich op de Spaanse woningmarkt via Internet…daarover gaat dit blog welke interessant kan zijn als u overweegt een huis te kopen in Spanje.
transparantie en gevoel belangrijk bij een makelaar
Omdat het een gegeven is, dat veel kopers van een Spaanse woning hun zoektocht starten via het Internet, is het naar mijn idee logisch om als makelaar via je website hierop in te spelen. Goede, duidelijke uitleg en heldere informatie dienen voorop te staan, want voor de meeste mensen is de aankoop van een woning in het buitenland geheel onbekend en derhalve dienen zij volledig begeleid en voorgelicht te worden. Het is voor ons als makelaar echter zeer moeilijk om een oordeel te vellen over de kwaliteit en kennis van een collega. Op de eerste plaats kennen wij niet iedereen die zich op deze markt begeeft en op de tweede plaats vind ik het zeer onprofessioneel om een collega in een kwaad daglicht te stellen ook al zou ik daar bepaalde argumenten voor kunnen aanvoeren.
De beste manier om voor uzelf te besluiten of u met een bepaalde makelaar zaken zou willen doen, is door uw gevoel te volgen. Hieronder treft u een aantal richtlijnen die u als leidraad zou kunnen gebruiken. Uw gezonde verstand speelt hierbij uiteraard ook een belangrijke rol…
- Website: Algemene (eerste) indruk
De website van een makelaar is voor u meestal de eerste kennismaking, een visitekaartje. Gebruiksvriendelijk, verzorgd, rustig of juist heel druk…Het geeft een beeld van de manier waarop men u, als consument, ziet.
- Website: Informatie
Wordt er op de site aandacht besteed aan de te volgen procedure bij de aankoop in Spanje? Wordt er uitleg gegeven over zaken waar u rekening mee dient te houden en bijvoorbeeld welke bijkomende kosten u kunt verwachten?
- Website: Introductie met foto
U bent op zoek naar een Spaanse woning en wilt uiteraard wel weten met wie u eventueel zaken gaat doen. Makelaardij is ‘people’s business’ dus een foto draagt zeker bij in het vertrouwen, zodat u weet met wie u communiceert.
- Website: Adresgegevens
Wordt er een fysiek adres (bij voorkeur met foto) van het makelaarskantoor vermeld op de website of werkt de desbetreffende makelaar vanuit huis, een hotel of een plaatselijk café?
- Website: Telefoonnummer(s)
In Spanje beginnen de ‘vaste’ telefoonnummers met een ’9′ en de mobiele nummers met een ’6′. Aan de vaste nummers is in elk geval een bestaand adres gekoppeld wat al een indicatie is, dat het kantoor bestaat en het niet slechts een ‘mobiele’ makelaar betreft.
- Website: Woningpresentaties
Uitgebreide omschrijvingen met veel foto’s kunnen uitsluitend door de makelaar geplaatst worden als hij/zij er zelf is geweest en de woningen dus kent. XML-koppelingen, waarbij het aanbod automatisch vanuit andere websites op de site van de makelaar geïmporteerd wordt, zijn te herkennen aan summiere informatie.
- Website: Referenties
Een zichzelf respecterende makelaar heeft voldoende vertrouwen om aan zijn/haar klanten te vragen om, na voltooiing van de dienstverlening, hun ervaringen te delen met anderen. Hoewel niet alle klanten, om uiteenlopende redenen, dit willen of kunnen, geven referenties een goed beeld van de service van de desbetreffende makelaar.
- Navragen: Vakkennis en ervaring
Is de makelaar gediplomeerd (en heeft derhalve gestudeerd) voor het vak dat hij/zij uitoefent? Hoe lang is hij/zij werkzaam in deze branche? Wat deed hij/zij voor de makelaardij?
- Navragen: Inschrijving Spaanse Kamer van Koophandel
Staat de makelaar ingeschreven bij het ‘Registro Mercantil’ en, zo ja, hoe? Is het een SL (=BV) en heeft het derhalve een CIF-nummer (=BTW-nummer) of is het een éénmanszaak en wordt het persoonlijk NIF- of NIE-nummer van de makelaar gebruikt?
- Navragen: Algemene vragen over alles omtrent de aankoop
Stel zoveel mogelijk vragen omtrent de aankoopprocedure rondom een Spaanse woning en alles wat daarbij komt kijken. In eerste instantie kunt u dit via e-mail doen, maar om de werkelijk parate kennis van de makelaar te achterhalen, hebben telefonische of persoonlijke communicatie uiteraard de voorkeur.
TIP: Maak meerdere afspraken
Als u eenmaal zover bent, dat u voldoende informatie verzameld heeft om een bezichtigingsreis naar Spanje te boeken, maak dan afspraken met verschillende makelaars in dezelfde regio. Tijdens de bezichtigingen krijgt u een goed beeld van de service en dienstverlening van de diverse makelaars. Iedere makelaar dient een opdracht tot dienstverlening te hebben van elke door hem/haar aangeboden bestaande woning of een contract met de projectontwikkelaar als het gaat om een nieuwbouwproject. Indien na uw persoonlijke kennismaking met de makelaar nog niet overtuigd bent, geldt de alom bekende oude stelling: “Bij twijfel niet doen!”