Iedereen die op vakantie gaat, doet dit om even de boel de boel te laten en te ontstressen, ver van de drukte van alledag. Niemand heeft dan zin om na te moeten denken waar en wanneer de EV opgeladen kan worden en of dat leuke uitstapje wel te maken is, zonder dat de accu onderweg leeg raakt en er niet meer verder gereden kan worden. Zeker op vakantie in het buitenland, waar veel minder openbare oplaadpunten zijn, kan dit een grote bron van ergernis zijn.
Een eigen oplaadpunt
Is er een eigen oplaadpunt bij je vakantiehuis dan kun je de auto altijd laden wanneer je er aanwezig bent. ’s Nachts is dan natuurlijk het meest geschikte moment, omdat je de EV dan voor langere tijd aan de lader kunt leggen en je de volgende dag een compleet volle accu hebt. Daarbij komt natuurlijk ook dat als je een elektrisch voertuig op het eigen vakantieadres oplaadt, je meestal een heel stuk goedkoper uit bent wat betreft stroomkosten. Het lokale energietarief is per definitie goedkoper dan dat van een openbare lader of van een snellader. En vooral die laatste kan op vakantie flink in de papieren lopen. Niet overal en zeker niet in het buitenland, heb je de beschikking over voldoende openbare laadpalen. Heb je er wel een gevonden dan is de beschikbaarheid ervan niet verzekerd en duurt het laden aan een dergelijke paal altijd een aantal uur. Daarom zul je relatief vaker gebruikmaken van een snellader, omdat dit nu eenmaal de snelste oplossing is.
Het doorberekenen van de stroomkosten is wel verschillend per vakantiehuis. Soms zit de stroom bij de totaalprijs inbegrepen of wordt stroom op basis van verbruik achteraf in rekening gebracht. Daarnaast heb je ook laadpalen die werken met een laadpas, het stroomverbruik wordt in dat geval automatisch verrekend.
Laadpassen
Ga je naar het buitenland dan is het altijd verstandig een aantal verschillende laadpassen mee te nemen, dit omdat niet alle Nederlandse passen overal gedekt zijn. Ga je naar Frankrijk dan koop je het best een pas van KiWhi en voor Spanje en Italië is Electropas een goede keus. Beide laadpassen kosten wat betreft aanschaf om en nabij € 20,-. In een aantal landen is het wel mogelijk om een Nederlandse pas te gebruiken. Je kunt dan terecht met een pas van Newmotion, Plugsurfing of Vandebron. Gok echter niet op slechts één pas, maar neem er meerdere mee. Je wilt onderweg beslist niet in de problemen raken omdat de laadpas niet werkt.
Laadpaal bij je eigen vakantiehuis
Ben je in het bezit van een vakantiehuis dan heeft de aanschaf van een laadpaal bij je huis anno nu dus duidelijk meerwaarde. Inmiddels zijn er in Nederland en in de landen om ons heen al vele particuliere vakantiehuizen waar laden op het vakantieadres mogelijk is en ondertussen is er ook al een website waar potentiële boekers met een elektrische auto een vakantiehuis met laadmogelijkheid kunnen vinden. Naast een stukje extra service kan het ook de bezettingsgraad van je vakantiehuis aanzienlijk verhogen.
De makkelijkste laadoplossing om te kiezen is een laadpaal zonder vaste laadkabel (socket) zodat ieder type auto er gebruik van kan maken. Iedereen maakt in dat geval gebruik van de eigen laadkabel die je ook bij openbaar laden gebruikt. Daarnaast kun je kiezen om de stroomkosten als gratis service aan te bieden, of je kunt een laadpaal nemen waarbij men zich moet aanmelden met een laadpas. De stroomkosten krijg je in dat geval automatisch teruggestort op je rekening. Je kunt het tarief zelf instellen, dus je zou er zelfs nog een beetje winst op kunnen maken.