Het hebben van een recreatiewoning is een prachtig iets. Je voorziet namelijk mensen van een plek waar ze op vakantie kunnen gaan. Jij biedt dus andere mensen de mogelijkheid om tot rust te komen en te genieten! Naast de voldoening die dit geeft kan een recreatiewoning ook nog eens een leuk zakcentje opleveren. Je verhuurt het pand namelijk en de opbrengsten hiervan zijn voor jezelf. Er komen natuurlijk ook wel kosten kijken bij het beheren van een recreatiewoning, maar deze wegen als het goed is niet op tegen de opbrengsten! De grootste kostenpost die zult hebben zit hem in het onderhoud van de recreatiewoning. Er komt hier namelijk meer bij kijken dan je denkt! In deze blog geven we je dan ook enkele voorbeelden van onderhoudskosten die komen kijken bij het hebben van een recreatiewoning.
De ramen zijn erg belangrijk voor de uitstraling van een recreatiewoning. Hoe schoner de ramen, hoe beter de gasten ook van de natuur kunnen genieten. Het is daarom van belang om de ramen met regelmaat te wassen. Dit geldt natuurlijk voor iedere recreatiewoning, maar in het bijzonder voor recreatiewoningen die in het bos staan. Doordat de woningen tussen de bomen staan worden de ramen al snel vies. We raden je daarom aan om het ramen wassen mee te nemen in je standaard schoonmaakronde nadat je bezoekers hebt gehad. Zo zijn de ramen altijd brandschoon als er nieuwe vakantiegangers in de woning trekken.
Om een recreatiewoning te mogen runnen dient deze aan tal van voorwaarden te voldoen. Dit zijn keurmerken die door (semi)overheidsinstanties worden uitgegeven waaruit blijkt dat een woning aan alle gestelde eisen voldoet. Zo dient de waterleiding eens in de zoveel tijd gecontroleerd worden en moet ook het stroomnet met regelmaat gecontroleerd worden. Het is dan ook belangrijk om deze controles altijd op tijd uit te laten voeren. Zo hoef je je geen zorgen te maken om je vergunning en kun je eventuele fouten in een vroeg stadium opsporen. Wanneer de experts bijvoorbeeld een legionella besmetting vaststellen in jouw waterleiding, dan geldt hoe minder ex-gasten je dient te berichten, hoe beter!