Wil je graag het passief inkomen uit je recreatiewoning kunnen optimaliseren? Dan spreekt het voor zich dat je ervoor moet zorgen dat je deze zo vaak mogelijk moet zien te verhuren. Er bestaan tegenwoordig verschillende manieren om je vakantiehuis kenbaar te maken aan potentiële huurders. We maken hierbij een onderscheid tussen de volgende opties:
1. Een eigen website die je laat ontwikkelen voor jouw vakantiehuis;
2. Een pagina op social media platformen aanmaken zoals Facebook of Instagram;
3. Je vakantiehuis aanmelden op diverse boekingssites;
Indien je een boeking ontvangt via één van de verschillende boekingssites is het doorgaans wel zo dat je hier een bepaalde commissie op dient te betalen. Dit gezegd hebbende is het aanmelden van je accommodatie op de belangrijkste boekingssites een uitstekende manier om ervoor te zorgen dat ze snel bekendheid verwerft en er heel potentiële gasten aangetrokken kunnen worden.
De huursom die je in rekening brengt wanneer een bepaalde boeking is ontvangen hoeft niet de enige inkomst te zijn waar je op kan rekenen. Wanneer je ook zelf al eens in een vakantiehuis hebt verbleven is de kans zeker bestaande dat je naast de huursom ook nog enkele extra kosten aangerekend hebt gekregen. Het kan hierbij dan onder meer gaan om de volgende:
· Een bepaalde meerprijs voor water, gas en elektriciteit;
· Een meerprijs voor het eventueel huren van bijvoorbeeld fietsen;
· Een eventuele meerprijs voor het gebruik van internet;
· Eventuele extra kosten voor het niet zelf hoeven doen van de eindschoonmaak;
De bovenstaande extra kosten zijn slechts enkele van de mogelijkheden waar je aan kan denken om de inkomsten die je kan halen uit je vakantiewoning te verhogen. Let wel, niet al deze extra inkomsten zijn even passief. Wil je bijvoorbeeld een verplicht te betalen eindschoonmaak in rekening brengen? Dan zal je deze schoonmaak uiteraard zelf moeten doen. Je zou er eventueel wel voor kunnen kiezen om deze uit te besteden aan een gespecialiseerde schoonmaakservice, maar dan spreekt het voor zich dat er wederom een aanzienlijk deel van de extra opbrengst verloren gaat.
Je hoeft de huurprijs van je vakantiehuis zeker en vast niet het hele jaar door gelijk te houden, in tegendeel. Het merendeel van de eigenaars van een recreatiewoning kiezen ervoor om de huurprijs af te stemmen op de periode van het jaar. Daarbij kan er sprake zijn van een verschil tussen de verschillende seizoenen, maar wat ook te denken van schoolvakanties en feestdagen? Door je huurprijs te optimaliseren aan de hand van de periode waarin er wordt geboekt kan je een meer dan significante extra omzet realiseren op jaarbasis. Dat bovendien zonder dat je daar zelf veel voor moet ondernemen of extra diensten voor moet gaan aanbieden.
Breekt er een wat rustigere periode aan? Dan zou je ervoor kunnen kiezen om jouw vakantiehuis extra in de spotlight te plaatsen door bijvoorbeeld uit te pakken met een interessante aanbieding. Menig aantal eigenaars van een vakantiewoning pakken ook regelmatig uit met last minute aanbiedingen. Ook dergelijke promoties zijn een uitstekende optie om last minute nog wat vrije momenten op te vullen en dus extra passief inkomen te realiseren.