In Nederlandheb je de Second Home beurs in Utrecht en in België heb je de Second Place beurs. Dit zijn de bekendste 2e huis beurzen van deze landen, daarnaast heb je in beiden landen ook nog enkele kleinere beurzen. Beide beurzen hebben goede tijden gekend en ook prima bezoekersaantallen laten zien in het verleden. Vooral voor de consument welke overweegt (in de toekomst) een tweede woning aan te kopen is het bezoeken van een beurs een prima idee. U kunt zodoende informatie krijgen over de aankoop van onroerend goed in diverse landen. En als u de keuze voor een bepaald land al reeds heeft gemaakt, kunt u in ieder geval de verschillende projecten vergelijken. Ook kunt u zien welke “gezichten” er bij een bepaald bedrijf horen. Dit kan voor u een wezenlijk onderdeel uitmaken bij de keuze om voor een bepaalde ontwikkelaar, makelaar of verkopende partij te kiezen.
Probleem van de 2e woning beurzen is dat het concept weinig vernieuwend is geweest in de loop der jaren. En in de goede jaren was hier waarschijnlijk ook geen behoefte aan bij de standhouders. De mensen kwamen toch wel richting de beurs en over interesse hadden ze dan ook niet te klagen.
Maar de tijden veranderen er zijn dan ook verschillende oorzaken aan te halen voor de terugloop in bezoekers. Het internet speelt hier een belangrijke rol in. De consument kan tegenwoordig erg veel informatie via het internet achterhalen, en als er eenmaal een keuze is gemaakt in een bepaald land of project dan kun je via het internet doorgaans ook weer in contact komen met mensen die reeds een tweede huis hebben aangekocht in een bepaalde regio of op een bepaald project.
Ook de economische zware tijden spelen uiteraard een belangrijke rol, de consument speelt liever op zeker en houdt bij voorkeur zelf wat geld achter de hand indien er onverwachte grote uitgaven zitten aan te komen. Ook de banken stellen zich momenteel heel anders op dan enkele jaren geleden, toen was het veel eenvoudiger om een financiering te regelen voor aankoop van een tweede woning. Vooral als u een vakantiehuis in het buitenland wilt aanschaffen moet u aan tal van voorwaarden voldoen.
Omdat de gouden tijden voor de ontwikkelaars en makelaars voorbij lijken te zijn, is het logisch dat deze partijen het reclame budget inkrimpen. Dagbladen en tijdschriften hebben het al enkele jaren erg moeilijk om de advertentieruimte aan de man te brengen. Een advertentie plaatsen in bijvoorbeeld een landelijk dagblad was in het verleden dan ook een kostbare aangelegenheid en nu is er dan ook een kentering te zien in de advertentietarieven.
Maar om standruimte te huren, een stand op te bouwen en te voorzien van eigen promotiemateriaal en niet te vergeten de stand ook gedurende het beursweekend te bemannen is ook zonder uitzondering niet goedkoop te noemen.
Vooral als een ontwikkelaar of makelaarskantoor uit het buitenland moet overkomen en dus ook nog extra kosten als het vervoer van het beursmateriaal, vliegtickets en hotelkosten moet meenemen in het kostenplaatje. De grens van laten we zeggen tienduizend Euro wordt dan vaak wel overschreden. Je ziet nu dan ook een duidelijke kentering is het aantal stands op een beurs. Steeds meer verkopende partijen slaan de beurs over en steken het uitgespaarde marketingbudget liever in optimalisatie van de eigen website of kiezen ervoor op andere manieren te adverteren, vooral het internet wordt hier steeds belangrijker.
Dit is op dit moment lastig te voorspellen, maar zeker is dat de beurzen zullen moeten anticiperen op de huidige ontwikkelingen van minder bezoekers en dus minder standhouders. Misschien is de tijd van de grootschalige beurzen ook wel min of meer voorbij en wil de consument veel gerichter zijn informatie kunnen bundelen. Zelf denk ik dat het de kant van kleine beurzen van één of maximaal tweede dagen op zal gaan. Op deze beurzen zal dan het tweede huizen aanbod van één land centraal staan. En de beurs zal maximaal bemand moeten worden door circa vijftien standhouders. Naast makelaars en ontwikkelaars moeten ook partijen als een Notaris, jurist, advocaat en niet te vergeten een financiële instelling die een hypotheek op maat kan aanbieden aanwezig zijn. Op deze beurzen moet men laagdrempelig overkomen op de consument. Dus o.a. geen toegangsprijs hanteren. De marketing zou door de standhouders samen moeten worden gedaan. Dus per standhouder een bepaald budget vrij geven. Hoeveel geld en hoe het marketingbudget wordt uitgegeven zou in goede samenspraak moeten gaan.
Omdat het een kleinschalige beurs betreft hoef je deze niet te laten plaatsvinden in een sfeerloze beurshal, je zou er voor kunnen kiezen deze te organiseren op een locatie wel een zekere affiniteit heeft met het land waar de 2e woningen kunnen worden aangekocht.
Er moet een zekere wisselwerking bestaan tussen de standhouders op dit soort kleine beurzen en de bezoekers. Naar beide kanten uit moet de uistraling zijn “kwaliteit voor kwantiteit”.
Ik denk het niet, al hoewel de beurzen wel aan het inkrimpen zijn en dit proces zal nog wel even doorgaan verwacht ik. Maar als er economisch gezien weer betere tijden aanbreken zal dit ook een positieve invloed hebben op het aantal mensen welke overweegt een tweede huis aan te schaffen.
Toch zullen de “grote” beurzen er goed aan doen om eens goed na te denken hoe ze de beurs in de markt gaan zetten. Ze moeten het wat dat betreft meer als een product gaan zien. Het is allemaal weinig vernieuwend geweest en men zal moeten inspelen op de wensen van de consument.