Geplaatst op 28-11-2019 in Vakantiehuis
Door de komst van het internet is de rol van de reisbureaus drastisch veranderd. Wat is de verwachte ontwikkeling van deze branche voor de komende jaren en waar moet de reisbranche beter op inspelen. Er zijn talloze vragen hoe nu verder en het lijkt dan ook een spannende tijd aan te breken voor deze aanbieders van complete reizen dan wel een vakantiehuis of vliegticket.
Één ding lijkt zeker, deze markt zal de komende jaren sterk gaan inkrimpen en alleen de reisbureaus welk snel kunnen schakelen en inspelen op de actuele behoefde van de consument heeft een gerede kans om te blijven bestaan. Uiteraard is het mogelijk om een zomerhuis te huur te selecteren maar daar zal de traditionele reisbranche het niet mee gaan redden.
Voordat internet zijn intrede deed waren het prima tijden voor het reisbureau. Niet alleen waren de commissies op een verkocht reis beter ook waren klanten veel loyaler aan een reisbureau. Als je in de reisbranche een nieuwe klant binnenkreeg en deze een eerste vakantie had verkocht en je leverde de service die verwacht werd dan was de kans groot dat een jaar later deze klant terugkeerde om weer een complete vakantie te boeken of in ieder geval een vakantiewoning te reserveren. Als je in Nederland eigenaar was van een reisbureau en een goede vaste klantenkring had opgebouwd in de loop van de jaren dan had je doorgaans een gezonde bedrijfsvoering. Vooral aan vakanties in het buitenland was goed te verdienen. Niet alleen boekte de cliënt een vakantiehuis of appartement, maar dikwijls wat het een vliegreis en kon je als reisconsulent een retourvliegticket verkopen. Daarnaast werd een annuleringsverzekering en een reisverzekering vaak ook standaard bij een reisbureau afgesloten.
Mensen wouden in eerdere tijden ook meer zekerheid hebben omtrent de algehele planning van de gehele vakantietrip. Het grote voordeel van een reisbureau is dat je hier alles onder één dak kunt boeken en dus ook een vast aanspreekpunt had.
Als de reisdocumenten gereed waren dan kwam de cliënt deze persoonlijk ophalen bij het reisbureau. Daar werd alles nog eens goed doorgenomen. Of de vluchttijden klopten, of de juiste accommodatie was geboekt. Hoe laat de bus van het vliegveld naar het vakantiepark vertrok of waar een eventuele huurauto af was te halen en welke papieren hiervoor moesten worden laten gezien.
Zoals hierboven geschreven, was eigenlijk de situatie voor nog geen vijftien jaar geleden. Dit komt nog steeds wel voor maar het is inmiddels geen vast gegeven meer.
Sinds het internet binnen het handbereik van de meeste Nederlanders kwam, is in de loop der jaren de rol van de reisagent veel kleiner geworden. Een reis naar een land als bijvoorbeeld Spanje of Italië wordt vaak door de consument online geboekt. Ook is het door low-cost carriers zoals Ryanair en easyJet steeds meer gebruikelijker dat de consument zelf een vakantiehuis huurt op het internet en daarbij ook zelf online een vliegticket aanschaft.
Ook zijn er sinds de opkomst op internet grote partijen op de markt gekomen die hierop inspelen. Deze internetbedrijven hebben een groot aanbod van vakantiehuizen in verschillende landen welke online geboekt kunnen worden. Hoe de reis naar de vakantiewoning wordt ondernomen is aan de huurder van het huisje zelf.
Deze bedrijven hebben een behoorlijk marktaandeel afgesnoept van de grote traditionele reisorganisaties zoals bijvoorbeeld een Arke. Deze traditioneel grote reisorganisaties moeten de laatste jaren dan ook drastisch inkrimpen en meerdere reorganisaties zijn inmiddels al doorgevoerd en het einde is nog niet in zicht. Je ziet ook in het straatbeeld dat er minder reisbureaus te vinden zijn. Vooral in de grote steden is het duidelijk te zien dat niet elke reisagent kan overleven.
Steeds meer reisorganisaties kiezen ervoor om de internetactiviteiten uit te breiden en zodoende de verkopen van de vakantiereizen zelf meer in de hand te gaan nemen. Dit heeft tot gevolgd dat er steeds minder reisagenten overblijven. Mijn verwachting is dan ook dat de rol van het traditionele reisbureau uiteindelijk een klein bijrol zal zijn in het totaal van de gehele reissector.
Ja dan denk ik zelf wel, maar mijn verwachting is dat er vooral moet worden ingesprongen op een niche markt. Met andere woorden een reiswinkel moet zich specialiseren op een klein deel van de reismarkt.
Het maken van een wereldreis wordt steeds populairder en niet alleen bij jongeren. Ook mensen die de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt en volop tijd hebben om leuke dingen te gaan is het maken van een reis van meerdere maanden in opkomst. Reisbureaus zouden hier op in kunnen springen en een hoge servicegraad te gaan bieden en erg flexibel te gaan werken. Mensen die bijvoorbeeld een reis van enkele maanden willen maken naar Australië en hier een prachtige rondreis willen maken en hiervoor een reisbureau voor in de hand willen nemen, zouden de weg moeten vinden naar een reisbureau dat bekend staat om zijn expertise en netwerk in dit genre reizen.
Niet alleen moeten ze ten aller tijde bereikbaar zijn, ook moet een reisadviseur bij de mensen op bezoek kunnen gaan. Een reisbureau moet ook een totaalpakket kunnen leveren. Het regelen van de vliegtickets, niet alleen voor de heen- en terugreis maar vaak zijn er ook nog wel binnenlandse vluchten te boeken. Of er wordt een stop-over gemaakt in bijvoorbeeld Thailand of Indonesië. Ook is het belangrijk om een goed overzicht te hebben van verschillende vakantiehuizen in een bepaalde regio. Een reisagent moet weten van het vakantiehuis wat de klant boekt of de kwaliteit top is. Ook is het verstandig om meerdere vakantiehuizen in een bepaalde regio inzichtelijk te hebben. Zodoende kan goed worden ingesprongen op de specifieke wens van de klant. Als de reis al dan niet samen met de reisagent is uitgestippeld is het goed mogelijk dat de cliënt nog één of meerdere excursies wil bijboeken. Hier liggen grote kansen voor reisbureaus. Want er kunnen aantrekkelijke commissies worden gegenereerd door het van te voren boeken van excursies. Vooral als het meerdaagse tripjes omvat.
Ook stedentripjes van drie, vier of vijf dagen worden steeds populairder. Het gros van de reizigers boekt een citytrip ook al min of meer online maar er is in het bovensegment nog een interessante doelgroep welke van a tot z een stedentrip wil boeken. Dus met luxe accommodatie, vliegreis en ook het direct bijboeken van een excursie of diner in een exclusief restaurant. Ook deze doelgroep kan worden opgepakt door de traditionele reisbureaus.
Kernwoorden van de toekomst moeten zijn: service, flexibel en betrouwbaar. Als een reisbureau er in slaagt zijn doelgroep te bereiken en binnen dit segment een goed klantenbestand op te bouwen dan liggen er zeker kansen.
Geplaatst op 28-11-2019 in Vakantie recensie
Geplaatst op 28-11-2019 in Vakantie recensie