Geplaatst op 28-11-2019 in Emigreren
Het aanvragen van een bouwvergunning is in veel gevallen een lang traject. Op goede voet staan met de architect en goede contacten bij de gemeente wil de zaak nogal eens bespoedigen. Eerst moet de tekening worden ingediend, met onder andere een plattegrond waarop de juiste locatie is aangegeven. Met name in de rurale gebieden kent men geen straatnamen of huisnummers en het kadaster loopt nog erg achter in vergelijking met het Nederlandse kadaster. Daarna geeft men een voorlopige toestemming en moeten alle deelprojecten (water, elektriciteit, telefoon, bouwkundige structuur, sterkteberekening et cetera) worden ingediend en ondertekend door een deskundige op dat gebied. Dat duurt al snel drie maanden. Daarna gaat de gemeente pas een vergunning afgeven.
Onze verbouwing is in minder dan een jaar gerealiseerd, hetgeen vooral te danken is aan de werklust van de aannemer en zijn medewerkers. Een belangrijk pluspunt van deze aannemer was dat hij met zijn vier zoons werkte en daarnaast nog met extra ‘ingehuurde krachten’. De zoons waarborgden dat de aannemer minimaal over zijn jongens kon beschikken, terwijl andere aannemers nogal eens te maken hadden met verloop omdat men bijvoorbeeld in het buitenland ging werken om daar meer te kunnen verdienen.
Afronding bouwfase
Zodra de bouw is afgerond, moet het project worden afgemeld bij de gemeente en een gebruiksvergunning worden aangevraagd. We wisten dat, maar maakten ons geen zorgen dat het zo lang duurde: we waren inmiddels wel wat gewend! Dat is in de praktijk verder eigenlijk geen probleem gebleken totdat we besloten ons huis te gaan verkopen om wat kleiners terug te gaan kopen. Om een huis te verkopen dat na augustus 1951 is gebouwd heb je onder andere een gebruiksvergunning nodig.
Dus togen we naar de gemeente om te vragen waar de woonvergunning bleef. In ons geval bleek het helemaal fout te zijn gelopen. Er zou volgens de gemeente een brief gestuurd zijn, waarop wij hadden moeten reageren, maar die hebben we nooit ontvangen.
Dat betekende dat we moesten vragen om het proces te heropenen en dat we opnieuw de tekeningen en het project moesten indienen met de vraag om de gebruiksvergunning. Omdat we tijdens de bouw nogal wat zaken hadden veranderd ten opzichte van de oorspronkelijke tekening moesten de tekeningen worden aangepast. De architect bleek echter de oude tekeningen te hebben ingediend, het werkboek waarin de architect zijn handtekening moet zetten bij de verschillende onderdelen die hij heeft gecontroleerd, bleek zoek te zijn en de gemeente raakte ook nog een keer het hele dossier kwijt. Er werd dus een nieuw werkboek gekocht bij de gemeente en, zoals vaak gebruikelijk, achteraf ingevuld. Bij elkaar betekende dat dat we pas na vijf jaar onze gebruiksvergunning kregen!
Voordeel bij de Belastingdienst
Wij hadden hem niet eerder nodig en er zat nog een extra voordeeltje aan: binnen 60 dagen na de verlening van de gebruiksvergunning dien je dit zelf te melden bij de belastingdienst. Voor ons als Nederlanders een beetje vreemd, want je gaat ervan uit dat alle instanties verbinding met elkaar hebben en dat dit automatisch gaat. Niet dus! En als je te laat bent, betaal je direct een boete van minimaal 100 euro. Omdat wij pas na vijf jaar de gebruiksvergunning kregen werden we dus ook pas vijf jaar later aangeslagen voor de veel hogere waarde van onze woning.
Geplaatst op 28-11-2019 in Tweede woning
Geplaatst op 28-11-2019 in Tweede woning