Geplaatst op 28-11-2019 in Tweede woning
Nederland en België zitten net als veel andere Europese landen in zwaar weer en dit heeft gevolgen voor veel verschillende bedrijfsegmenten. Ook de makelaardij ontkomt niet aan de malaise en er zijn steeds meer makelaars in o.a. Nederland en België die bekijken hoe ze meer geld genereren kunnen uit hun business.
Dit kan natuurlijk door het vergroten van het eigenmarktaandeel in de plaats waar de desbetreffende makelaar zijn werkgebied heeft. Maar de concurrentie is moordend en de commissies staan al geruime tijd onder druk en lijken de komende jaren wellicht nog lager te worden. Dit zelfde geld voor werkzaamheden als taxateur, het begeleidden van hypotheekaanvragen, administratieve handelingen, enzovoort.
Steeds meer Nederlandse en Belgische makelaars ontdekken dan ook de verkoop van tweede woningen als nieuw expansiemiddel.
Maar is dit zo makkelijk om zomaar in te stappen en mensen te ondersteunen bij een huisje kopen?
Als u voor uzelf de knoop doorgehakt hebt en vastbesloten bent om de tweede huizenmarkt te gaan betreden moet u als tussenpersoon zijnde wel goed in kaart brengen welk deel van de markt u wilt bewerken.
Het handigste in wellicht om uw eigen werkgebied in Nederland of België aan te houden en daar te kijken of u wellicht een voet tussen de deur kunt krijgen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat deze streek interessant is voor mensen om een 2de huis aan te schaffen. Dit kan zijn om te dienen als vakantiehuis maar ook kan het zo zijn dat het voornamelijk een belegging is voor de kopende partij. Deze zal vooral kijken naar de mogelijkheid om een goed rendement te behalen.
In Nederland is bijvoorbeeld een populaire regio de provincie Gelderland en dan vooral het gebied om natuurpark de Veluwe. Of op één van de Waddeneilanden. In België heeft voornamelijk de Ardennen een positieve klank. Maar ook de Belgische kust is populair.
Breng als makelaar eens in kaart hoeveel vakantiewoningen er te vinden zijn in uw eigen regio, om wat voor type recreatiewoningen het gaat en hoe groot dit marktgebied is.
Belangrijk is te weten of er veel tweede huiseigenaren zijn of dat het aanbod voornamelijk afkomstig is rechtstreeks van een vakantiepark en er maar weinig omloopsnelheid is.
Als u besluit om tweede huizen te gaan verkopen in het buitenland dan is het belangrijk om nog meer informatie in te winnen. Niet alleen over het onroerend goed te plaatse, maar vooral over de wetgeving in het desbetreffende land. Per land kan de regelgeving over koop en verkoop van recreatiehuizen erg uit elkaar liggen. Niet alleen op het juridisch vlak ook het belastingstelsel kan erg afwijken ten opzicht van het eigen land.
Wat ook belangrijk is dat een makelaar die ervoor kiest om vakantiehuizen in het buitenland te verkopen over gaat om te werken als agent welke verbonden is met een makelaar of ontwikkelaar in het desbetreffende land. Het is zeer belangrijk uitvoerig onderzoek te doen met welke partij u gaat samenwerken, win dus veel informatie in over uw toekomstige handelspartner. Ook is het belangrijk de samenwerkingscontracten goed vertaald te hebben en precies weet wat er staat geschreven. U dient exact te weten wat uw rechten en plichten zijn in deze samenwerking.
U zult niet de eerste makelaar zijn die het deksel op zijn neus krijgt en teleurgesteld de samenwerking moet stopzetten.
De tweede huizen markt is een heel ander segment dan de gangbare woningverkoop die een makelaar normaliter doet. En als u besluit om te stap te maken dan is het belangrijk om er goed over na te denken hoe u deze nieuwe markt gaat bespelen.
Ook is het belangrijk om een duidelijke scheiding te maken in uw eigen huizenaanbod. Met andere woorden maak het aan potentiële kopers duidelijk of het gaat om een gangbaar huis of een recreatiewoning. Geef het in uw etalage goed aan, maar ook in advertenties, woningbeurzen en niet te vergeten uw eigen website. Maar adverteer ook bij gerelateerde websites op het internet.
Te vaak zie je nog makelaarskantoren die onder de rubriek “woningaanbod” maar plompverloren het hele aanbod van woningen plaats. Dit wekt onduidelijkheid (en irritatie) op bij bezoekers van uw website en bovendien zult u ook extra tijd kwijt zijn om vragen aangaande deze onduidelijkheid te beantwoorden.
Of u nu recreatiewoning in eigen land of het buitenland verkoopt, feit is dat de recreatiemarkt een geheel eigen segment is. Daarom is het ook raadzaam om in uw marketingbudget ruimte in te ruimen om uw recreatiehuizen bij een gericht publiek onder de aandacht te brengen.
U kunt een stand huren op een relevante tweede huizenmarkt, ook kunt u natuurlijk adverteren in een woningblad welke actief inspeelt op deze doelgroep.
Ook zijn er diverse websites waar u kunt adverteren met uw recreatief vastgoed, denk er wel aan dat u de kosten en de baten goed in ogenschouw neemt.
Uw marketingbudget is gebonden aan grenzen en wilt u toekomst hebben als makelaar dan is het ook zeker raadzaam de uitgaven van uw reclamebudget goed te monitoren.
Recreatiewoning.nl heeft hier ook over nagedacht en naar aanleiding hiervan zijn wij gekomen met de makelaarsmodule. Deze is met name geschikt voor de makelaar die de tweede woningmarkt naast de reguliere markt erbij doet.
U betaald bij ons dan ook niet per geplaatst object maar bij volledig ingevuld informatieformulier welke u rechtstreeks binnenkrijgt in uw mailbox naar aanleiding van het desbetreffende tweede huis welke u op onze website aanbiedt.
Hierdoor heeft u gelijk een waardevolle lead waarmee u aan de slag kunt.
Als u meer wilt weten over de makelaarsmodule van Recreatiewoning.nl dan verwijzen wij u graag door naar de website.
Geplaatst op 28-11-2019 in Tweede woning
Geplaatst op 28-11-2019 in Juridisch & fiscaal