Geplaatst op 28-11-2019 in Tweede woning
Stel u bent eigenaar van een vakantiehuis in Frankrijk. Of u overweegt om een tweede woning in Frankrijk aan te schaffen. Stel verder dat u het vakantiehuis een gedeelte van het seizoen, of buiten het seizoen, aan derden wil verhuren. En stel ten slotte dat u het probleem van ontvangst van klanten, sleutelbeheer, schoonmaak en klein onderhoud tussen huurweken door heeft opgelost. Dan blijft de vraag: hoe vind u huurders?
De gouden tijden van meer-vraag-dan-aanbod naar Franse vakantiehuisjes zijn voorbij. Sinds 2011 is het aantal toeristen in Frankrijk met 12% gestegen en het aantal beschikbare bedden met 50%. Kortom, hoe vinden toeristen juist uw vakantiehuis in dat enorme aanbod van vakantiehuizen in alle soorten en maten? Hieronder wat tips gebaseerd op een beperkte enquête onder onze eigen klanten: Nederlanders die in de afgelopen 4 jaar een of meerdere vakantiehuizen hebben gekocht in Frankrijk en die actief verhuren.
1. Internet. Om maar eens een enorme open deur in te trappen. Inmiddels wordt al meer dan 85% van alle boekingen gedaan via internet, dus aanwezigheid op het net is een eerste en absolute eis.
2. Maar dan met een eigen site. Daarop kan de aanbieder veel beter zijn eigen verhaal kwijt, de sfeer van zijn eigen vakantiehuis beschrijven, details zo aantrekkelijk mogelijk laten overkomen en allerlei bijzondere aanbiedingen of suggesties doen. Dat gaat veel beter dan op een eigen webpagina met een vast stramien, die sommige verzamelsites aanbieden. Maar bedenk dat de Franse overheid eisen stelt aan websites waarop Franse producten of diensten worden aangeboden tegen betaling (geldt dus ook voor in Nederland gevestigde sites!). De volledige naam en adres van de aanbieder dient te worden opgenomen op de website (of anders de naam en het KvK-nummer van het bedrijf, in geval van een Frans bedrijf: naam, vestigingsplaats en SIREN-nummer). Heeft u ook zo’n hekel aan die websites waar de eigenaar zijn identiteit verbergt? Daar gaat u toch niet mee in zee? Ook dient de aanbieder een bankrekeningnummer te verstrekken (tegenwoordig natuurlijk in de vorm van IBAN- en BIC-nummer). Biedt de aanbieder behalve zijn eigen vakantiehuis, ook het vakantiehuis van anderen aan en verlangt hij van de toerist dat die daarvoor betaalt via zijn rekening, dan dient die aanbieder te beschikken over een Franse inschrijving als tour-operator of een Franse makelaarsvergunning. Maar een eigenaar die niet verder gaat dan het alleen maar openen van een website kan een stil, een héél stil seizoen tegemoet zien. Dat kans dat zijn site op de eerste pagina van een Google-search eindigt is heel klein, hoe zorgvuldig hij de website ook bouwt volgens Google-richtlijnen
3. Verzamelsites. Een aanbiederkan zijn vindbaarheid flink verhogen door ruimte te kopen op een verzamelsite van vakantiehuizen. Er zijn er tientallen van, soms heel algemeen, soms uitsluitend gericht op Frankrijk, soms gericht op een regio. Al die sites bieden, soms gratis, maar meestal in ruil voor een bedrag van enkele tientjes tot enkele honderden euro’s per jaar, een platform waar een toerist een keuze wordt geboden uit verschillende vakantiehuizen, waaruit hij met behulp van de formulering van criteria zijn ideale huisje kan vissen, zonder tientallen websites van verschillende aanbieders te hoeven bekijken. Voor nagenoeg alle aanbieders van vakantiehuizen is dit een goed idee en levert de aanmelding op een of enkele van deze sites zijn investering dubbel en dwars op. Maar als de marketing hier stopt, ook dan is de toekomst met steeds toenemende concurrentie erg onzeker.
Twee marketingactiviteiten springen eruit als het gaat om het succesvol verhuren van een vakantiehuis in Frankrijk:
Durf een doelgroep te kiezen! Op basis van wat ik dagelijks hoor van klanten durf ik te beweren: hoe specifieker de doelgroep, hoe hoger de bezettingsgraad. Nederlanders is geen doelgroep (zoveel Nederlanders, zoveel wensen). Natuurliefhebbers is ook geen doelgroep (voor de een is een zwaan die in de gracht voorbij vaart al knap veel natuur, voor een ander betekent één elektriciteitspaal in een vrij 360-graden uitzicht vanaf een bergtop al een ernstige verstoring van de natuurbeleving). Wandelaars, fietsers, cultuurliefhebbers, allemaal niet goed genoeg als doelgroep. Gezinnen met kinderen van 0-8 jaar wel, als het vakantiehuis tenminste geheel op dat doel is aangepast en er geen buren zijn die gaan klagen over krijsende kinderen. Fietsers die de Mont Ventoux willen beklimmen, een heel specifieke doelgroep, maar dat moet je vakantiehuis natuurlijk wel in de Vaucluse staan. Hoe specifieker de doelgroep, hoe zinvoller en succesvoller Google-ads zijn, hoe gemakkelijker je een redactioneel artikel kunt regelen in een blad voor die doelgroep. Dus: durf te kiezen!
Tenslotte het allerbelangrijkste marketingmiddel: Bouch-à-oreille: mond-op-mond reclame (of mond tot oor zoals de Fransen zeggen). Als klanten tevreden weg gaan, meer hebben gekregen dan verwacht, dan zullen ze hun ervaringen delen met de collega’s op het werk, de buurvrouw en de schoonzus. En als die vervolgens volgend jaar uw vakantiehuis willen huren, zit u gebeiteld! Een van de belangrijkste elementen daarin is dat de klant niet wordt geconfronteerd met allerlei extra kosten bij vertrek, zoals verplichte schoonmaakkosten, stookkosten, etc. Niets is zo fnuikend voor het ‘meer-dan-tevreden-vertrekken dan een tegenvallende rekening.
En als u in 2013 uw vakantiehuis in Frankrijk wil verhuren, wordt het de hoogste tijd om te beginnen met deze marketing-activiteiten!
Wim van Teeffelen
Geplaatst op 28-11-2019 in Emigreren
Geplaatst op 28-11-2019 in Juridisch & fiscaal