Geplaatst op 28-11-2019 in Vakantiehuis
In deze tijden van economische tegenwind wordt door de Nederlander grotere uitgaven kritisch tegen het licht gehouden maar opmerkelijk is toch dat het vakantiebudget nagenoeg in stand blijft ten opzichte van een jaar eerder. De consument hecht veel belang om één of meerdere keren per jaar korte of lange vakantie door te brengen in binnen- en/of buitenland.
Tegenwoordig is het niet meer zo dat het gros van de mensen die een vakantie willen boeken kiezen voor een zon, zee en strandvakantie. De toerist wil in de vakantieperiode een beleving ondergaan. Dit kan gaan om een gecombineerde vakantie met een luxe vakantiehuis en relaxen de ene dag gevolgd door een actieve dag waar één of meerdere activiteiten worden ondernomen. Maar ook kan het zijn dat de vakantieganger sec gaat voor een vakantie die in het teken van bewegen staat. Denk hierbij vooral eens aan een wandel- of fietsvakantie. Hoe staan de mensen erin die nu of in de nabije toekomst een recreatiewoning huren?
Door de financieel mindere tijden is het zo dat de Nederlander niet de vakantie laat vallen maar wel goed kijkt hoe het vakantiebudget uit te geven. Mede daarom zijn vakanties buiten Europa enigszins minder in trek. Binnen dit continent zijn de landen Frankrijk, Italië en Spanje populair. De verhuur van vakantiehuizen in Nederland verloopt ook redelijk maar wel steeds meer via een lastminute boeking. De consument houdt hierbij vooral de weersvoorspelling nauwlettend in de gaten. Wel is het zo dat steeds meer vakantieparken in Nederland veel overdekte faciliteiten bieden. Vooral de gezinsvakantie sector profiteert hiervan.
Een gemiddeld gezin trekt momenteel circa drieduizend Euro op jaarbasis uit voor het doorbrengen van één of meerdere vakanties. Veel Nederlanders kiezen ervoor om naast een zomervakantie ook nog een midweek of weekend ertussenuit te gaan. Ook een stedentrip blijft populair. De wintersportvakantie staat door de financiële malaise enigszins onder druk. De verwachting is dat dit te zijner tijd wel weer gaat aantrekken.
Het milieu en duurzaamheid zijn termen die steeds meer ingeburgerd raken bij de consument ook in de vakantiesector wordt hier nadrukkelijk rekening mee gehouden. Steeds meer landen, vakantieorganisaties en bungalowparken spelen hier dan ook op in en bieden de consument de mogelijkheid om duurzaam op vakantie te gaan. Ecotoerisme heeft dan ook de toekomst en vakantieparken die hier op inspelen onderscheidden zich nu nog maar de verwachting is dat dit in de toekomst gemeengoed gaat worden. De consument wil voor een “groene” vakantieaccommodatie ook wel iets meer betalen. De huurprijzen van een vakantiewoning op een ecovriendelijk park liggen doorgaans ook een stukje hoger. Maar het duurzame aspect weegt over het algemeen zwaarder dan het financiële. En dit is absoluut een goede ontwikkeling voor de vakantiemarkt.
Geplaatst op 28-11-2019 in Tweede woning
Geplaatst op 28-11-2019 in Emigreren