De opkomst van het agrotoerisme in Nederland

Geplaatst op 28-11-2019 in Vakantiehuis

Agrotoerisme heeft absoluut toekomst in Nederland

De laatste jaren wordt het overnachten bij de boer steeds populairder. Dit is beter bekend onder de term agrotoerisme. Een andere veel gehoorde kreet is plattelandstoerisme, steeds meer mensen brengen een vakantie door op een boerenbedrijf. De verwachting is dat deze manier van overnachten zich de komende jaren gaat ontwikkelen tot een volwaardige tak van de vakantiesector in Nederland. Wil je een huisje huren dan is deze opkomende markt wellicht een leuk idee om je vakantie door te brengen.

Een vakantiehuis op de boerderij, veelal uit nood geboren

Veel boerenbedrijven verhuren tegenwoordig één of meerdere vakantiewoningen. Dit kan een vakantiehuis zijn welke op een grondstuk van de agrarische ondernemer ligt. Vaker is het echter een appartement welke zijn gehuisvest in een vroegere schuur.
Doordat het tegenwoordig voor de gemiddelde agrariër steeds lastiger wordt om financieel het hoofd boven water te houden, kiezen steeds meer boeren ervoor om (deels) over te stappen op een andere bedrijfsvoering, veel kiezen ervoor om zich te richten op de recreatieve sector.
Doordat er bij veel agrariërs één of meerdere schuren leegstaan wordt er nagedacht wat hier aan te doen.
Veel van deze ondernemers kiezen ervoor om bijvoorbeeld een caravanstalling op te starten. En dit is natuurlijk een relatief makkelijke switch, en kan bovendien prima worden gecombineerd met het boerenbedrijf. Maar er zijn ook duurzamer oplossingen, het creëren van één of meerdere vakantieaccommodaties in een schuur of ander bijgebouw. Boeren die voor deze oplossing kiezen gaan voor de lange termijn, want er zal eerst geïnvesteerd moeten worden in de realisatie van de vakantiehuisjes of appartementen. Daarnaast zal de bedrijfsstrategie ook onder de loep moeten worden genomen want in feite start de ondernemer een tweede bedrijf. Want een accommodatie te realiseren is één, maar hoe de vakantiegangers zien te bereiken en wat voor soort van vakantie bieden we ze aan. Er moet een goede website komen om de accommodatie aan te prijzen en de nodige online boekingen te genereren. Ook  is het belangrijk om de nodige promotie activiteiten het licht te laten zien.
Aansluiting bij een goede organisatie is wat dat betreft een belangrijk stap.

Wie wil een vakantie doorbrengen bij de boer

Het agrotoerisme zit duidelijk in de lift en deze tendens zal zich de komende jaren blijven herhalen. Veel Nederlanders willen wel eens een andere meer authentieke vakantie ervaring opdoen en het overnachten op een boerenbedrijf behoort tot een typisch vakantiesegment.
Het grote voordeel daarbij is vaak de locatie. Veel boerenbedrijven zijn gesitueerd midden tussen het groen. Vakantiegangers komen automatisch meer tot rust in een rustige omgeving zonder al te veel prikkels van buitenaf. Deze plekken worden steeds schaarser in Nederland maar in de provincie zijn deze mogelijkheden nog steeds volop aanwezig.
Een vakantiewoning huren bij een boerenbedrijf is eigenlijk dan ook een garantie voor een relaxte vakantie. De toerist heeft niet de druk van het maken van tal van uitstapjes maar kan lekker rustig de dag starten en door de landelijke ligging kan er vanaf het boerenerf gelijk een leuke wandeling of fietstocht in de directe omgeving worden gemaakt. Dat is het plattelandstoerisme in optima forma. In Nederland vakantiehuisje boeken is dat ook iets wat in toemende maten door landgenoten wordt gedaan.

Waar liggen de kansen in het agrotoerisme

De laatste jaren neemt het aantal agrariërs welke actief worden in de toeristensector snel toe. Hierdoor komt er automatisch meer concurrentie op deze specifieke vakantiesector. Nu wordt deze vorm van overnachten ook steeds populairder dus een goede bezettingsgraad realiseren is momenteel nog goed mogelijk. In de toekomst kan dit lastiger worden en daarom is het verstandig om goed na te denken op welke deel van de toeristensector zich te gaan richten.
Doordat er steeds meer mensen een unieke vakantiebeleving willen ervaren is het een goed streven om hier gericht op in te spelen. Dit kan het beste door een combinatie te maken in luxe en het boerenbedrijf.
Luxe kun je vooral verwerken in de accommodatie, dus een keurig ingericht vakantiehuis met comfortabele meubelen. Ook het audio en hifi gedeelte moet goed voor elkaar zijn. En vergeet vooral de draadloze internetverbinding niet. Wifi wordt steeds meer de standaard en mag dus simpelweg niet ontbreken.
Een stukje onderscheiding van de concurrentie zou je kunnen bewerkstelligen door de toevoeging van de nodige welness faciliteiten. Als je meerdere vakantiehuizen verhuurd zou je kunnen kiezen voor een gezamenlijke sauna. Maar je zou natuurlijk ook een stoombad en/of bubbelbad kunnen verwerken in de accommodatie.
Een ander stukje onderscheiding is het benadrukken van het authentieke karakter van het overnachten bij de boer. Dit zou je kunnen doen door extra diensten aan te bieden, bijvoorbeeld een rondleiding door het boerenbedrijf. Maar ook zou je eigen boerderij producten kunnen aanbieden in het standaardpakket. Denk dan aan eieren, vlees, melk, kaas etcetra.
De komende jaren wordt het steeds belangrijker om je ook in de agrotoerisme sector steeds meer te onderscheiden.  Neem dit dan ook zeker mee als je als agrariër overweegt om (deels) actief te worden in de toeristensector.

Toerisme richt zich op de Duitser

Geplaatst op 28-11-2019 in Vakantie recensie

Terugkerende huurders in uw vakantiehuis

Geplaatst op 28-11-2019 in Tweede woning

0 reacties

Reactie plaatsen